Indlæser
Kursus: Den nye ferielov, personalejura og skatteret
Vis lignende arrangementer
Dato og tid
Onsdag d. 18. september 2019 kl. 08:30 til 16:00
Tilmeldingsfrist
Onsdag d. 11. september 2019 kl. 12:00
Sted
Scandic Odense,
Hvidkærvej 25,
5250 Odense SV
Scandic Odense
Hvidkærvej 25
5250 Odense SV
Arrangementsbeskrivelse
Bliv klædt på til den nye ferielov og få styr på de mest gængse problemstillinger i forhold til personale, arbejdsgiverforpligtelser og medarbejderbeskatningDette kursus henvender sig til ledere og medarbejdere i både den offentlige og private sektor, der har HR og lønbogholderi som deres opgave. Det kan være løn- og personalekonsulenter, regnskabsmedarbejdere, controllere, HR-konsulenter, og andre der håndterer ferieregler og ansættelsesret samt beskatning af personalegoder.
Kurset udbydes i Roskilde, Odense og Aarhus.
Kursusprogram
8:30 - 9.00 - Velkomst og morgenmad
9:00 – 11:45 - Den nye ferielov
• Viden om den nye ferielov
• Overgangsordningen op til den nye ferielov, herunder håndtering af fratrædelser, barselsorlov, bonusordninger, overarbejde mv.
• Gennemgang af Fond for Lønmodtagernes Tilgodehavende Feriemidler.
• Hvordan håndterer vi den nye ferielov i praksis i forhold til
o ferie på forskud,
o udbetaling af 5. ferieuge,
o overførsel af ferie,
o ferietillæg,
o feriehindringer,
o ferielukninger,
o osv.
• Gennemgang af behov for opdatering af virksomhedens ansættelseskontrakter og eventuel feriepolitik.
• Håndtering af feriefridage, 6. ferieuge mv. som ikke er reguleret af den nye lov.
• Behov for forberedelse inden loven træder i kraft.
• Håndtering af direktører og ejerledere.
11:45–12:30 - Ansættelsesretten generelt - de mest gængse problemstillinger i forhold til medarbejdere
• Håndtering af langvarige sygemeldinger, herunder sygefraværssamtale, mulighedserklæring, 120 dages reglen, opsigelser mv.
• Handicaps i juridisk perspektiv og afgrænsning til sygdom.
• Generelle saglighedskrav ved opsigelser og særligt beskyttede medarbejdere.
Det vil være muligt for deltagerne at foreslå konkrete personalerelaterede cases, som drøftes sidst på dagen.
12:30 – 13:15 - Frokost
13:15 – 15:30 - Skatteretten
• Skattefrie rejse- og befordringsgodtgørelser – hvilke krav stiller Skattestyrelsen i forbindelse med udbetaling af skattefrie godtgørelser?
• Brug af arbejdsgiverens biler – Hvilke regler gælder, når medarbejderne anvender arbejdsgiverens biler?
• Indberetning og indeholdelse – Hvornår har arbejdsgiveren pligt til at indberette og indeholde skat af et personalegode?
• Gavepolitik, hvilke regler gælder her, eksempelvis i forhold til gavekort, jubilæumsgaver mv.
• Selvstændig eller lønmodtager – hvornår har I pligt til at indeholde og indberette skat og AM-bidrag?
• Personalegoder og personalepleje – Hvilke personalegoder er skattepligtige samt indberetningspligtige.
• Bruttolønsordninger – Hvornår er det en fordel med en bruttolønsordning, og hvilke krav stiller Skattestyrelsen hertil?
15:30 – 16:00 - Afrunding og gennemgang af eventuelle konkrete cases fra deltagerne
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >